Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Małdytach


Idź do treści

Cudze chwalicie, swoje poznajcie

Aktualności

6 kwietnia 2017 r. odbyła się uroczystość pod tytułem „Cudze chwalicie, swoje poznajcie”. Jejbyło zaprezentowanie obrzędów i zwyczajów naszego regionu. Chcieliśmy ukazać, jak ważną rolę w naszym życiu odgrywa tradycja i poszanowanie dziedzictwa kulturowego. Każda z klas wylosowała zadanie, które należało przedstawić w wybrany przez siebie sposób. Przygotowania trwały dwa miesiące, ale efekt końcowy przerósł nasze oczekiwania.
Na początku na scenie pojawili się szóstoklasiści. W dynamiczny sposób przedstawili zwyczaje wielkanocne Warmii i Mazur. Było miedzy innymi smaganie dziewcząt witkami, kaczanie jajek, wypędzanie „złego” z dziecka miotłą. Dowiedzieliśmy się również, że Śmigus-Dyngus dotarł do nas dopiero po II wojnie światowej. Następnie czwartoklasiści zaprezentowali Szota, jeden z tańców warmińskich oraz typowy strój ludowy. Szczególną uwagę zwrócili na charakterystyczne dla regionu barwy. Z kolei zadaniem uczniów klasy piątej było przedstawienie ludowych pieśni i przyśpiewek . Wśród nich znalazły się „Miała baba koguta”, „Pofajdok”, „Po cóż żeście kawaliry przyszli”. Duże wrażenie wywołała pieśń „Na stawigudzkim polu”. Drapanki, kraszanki, pisanki, czyli różne formy ozdabiania wielkanocnych jajek to zadanie, które zaprezentowała kolejna klasa szósta. Ukazali oni nam również szereg innych świątecznych ozdób regionalnych, jak na przykład „podłaźniczkę”. Był to rodzaj ozdoby wieszanej u sufitu w czasie Bożego Narodzenia, wcześniej zastępowała choinkę. Po ozdobach na scenie się zagotowało. Sprawiły to „Kuchenne Rewolucje” wnastępnej klasy piątej. Leciały garnki, patelnie i talerze, sypała się mąka, a my dowiedzieliśmy się, co to są plince z pomoćką, dzyndzałki warmińskie czy karmuszka. Prawdziwa uczta czekała nas jednak na końcu imprezy. Najmłodsza klasa czwarta, złożona z tzw. „sześciolatków”, przedstawiła zabawy i zabawki naszych, to znaczy uczniów, dziadków. Był „Chodzi lisek koło drogi”, „Mam chusteczkę haftowaną”, „Uciekaj myszko…” czy „Pingwinek”. Wszyscy dowiedzieli się, jak bawiono się w „Chłopa” i do czego mogły służyć kapsle albo stara obręcz od rowerowego koła, dlaczego każdy chłopiec chciał być Jankiem, aMarusią. Uczniowie zgromadzili również i zaprezentowali olbrzymią ilość starych zabawek – lalki (w tym nawet porcelanowe), przytulanki, żołnierzyki, samochodziki czy nieśmiertelne pluszowe misie. Każdy mógł znaleźć cos dla siebie. Wielu dorosłym uśmiech nie znikał z twarzy, niektórym zakręciła się łezka. A uczniowie zobaczyli, żesię w tablet nie jest jedyną formą spędzania wolnego czasu.
Spotkanie było doskonałą okazją do publicznego wystąpienia dzieci, wykazania się kreatywnością i umiejętnościami artystycznymi. Był to już trzeci etap, po „Marcinkach” i„Jasełkach”, poznawania tradycji regionu, w którym mieszkamy. Projekt realizowany jest w ramach starań szkoły o uzyskanie Certyfikatu Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty „Szkoła Wierna Dziedzictwu”. Dziękujemy rodzicom za ich obecność!

Magdalena Szarecka
Dariusz Łuczak


WsteczPlayDalej

Powrót do treści | Wróć do menu głównego